“Marketing en sales werken niet samen? Productlancering is een flop!”

Dit vertelde Helen Willems, general manager Beiersdorf Frankrijk/België, mij tijdens een boeiend gesprek over de synergie die ontstaat als marketing en sales mensen elkaar versterken. Gedurende jaren stimuleerde zij bij Beiersdorf België de nauwe samenwerking tussen beide teams. Ze wist dat het ging opbrengen, en dat deed het ook! Nivea kende een kleine omzetgroei met een forse stijging van de winstmarge. Van een geslaagde uitdaging gesproken!

Droom jij ook van zo’n resultaten? Wil ook jij in deze turbulente periode een sterke winsttoename realiseren? Kijk alvast eens naar wat je allemaal al in huis hebt, en stel je de vraag waar optimalisatie op korte of lange termijn mogelijk is. Want daar zitten niet alleen quick-wins in, maar vooral ook duurzame resultaten zoals een hogere motivatie en meer werkplezier. Marketing en sales zijn in de meeste ondernemingen de motor, als ze samenwerken tenminste. Algemeen geweten: in praktijk werken ze vaak naast of tegen elkaar.

Waarom de perfecte samenwerking tussen marketing en sales stimuleren?

In Nederland wordt regelmatig berekend wat het concreet opbrengt, en de cijfers spreken voor zich: ondernemingen met een gealigneerde marketing en sales teams realiseren meer dan 30% omzetgroei en 27% winsttoename!

Streef je ook naar een groter concurrentieel voordeel? Begin dan met het afstemmen van marketing en sales op elkaar. Het gaat hier niet over strategieën en tactieken, maar wel over de verbinding tussen mensen en hun communicatie. Over menselijk gedrag.

Hier alvast 7 tips die je betere bedrijfsresultaten opleveren:

 1.   Weg met het silodenken

In nogal wat ondernemingen is er van een samenwerking marketing en sales geen sprake, ze werken gewoon naast elkaar. Ze doen aan ‘silodenken’: ze zijn vooral bezig met hun eigen doelstellingen. Hierbij houden ze geen rekening met het gemeenschappelijk belang, namelijk dat van de onderneming. Herkenbaar bij jou? Dààr zit nochtans het grote hefboomeffect, op korte èn lange termijn! Laat ze werken naar 1 doel en 1 plan, zo ontstaat er een nieuwe dynamiek.

 2.   Alle neuzen…

… in dezelfde richting. In de eerste plaats bij de leidinggevenden van marketing en sales. Als zij niet op dezelfde golflengte zitten, dan kunnen hun teams niet goed afstemmen. Zij coachen hun medewerkers naar betere prestaties, en hebben een voorbeeldfunctie naar hun teamleden. Respectvolle samenwerking van marketing en sales begint bij de leidinggevenden, en de teamleden volgen.

3. Waarom?

De meest gestelde vraag. Simon Sinek pleit er ook voor: maak het ‘waarom doen we dit?’ duidelijk aan alle medewerkers zodat ze hun volle verantwoordelijkheid nemen en bovendien met meer plezier en passie werken (what-how-why) . Waar marketing en sales het totale verhaal begrijpen en samenwerken, worden hogere bedrijfsresultaten geboekt. Er ligt een schat van informatie over klant en consument gratis voor het grijpen in de field, aan marketing en sales om daar samen oren en ogen open te houden! Stay curious!

The Golden Circle

The Golden Circle – Simon Sinek

 4.   Feedback – Feedback – Feedback

Het terugkoppelen van informatie is onmisbaar wanneer je streeft naar een perfecte samenwerking van teams, zoals marketing en sales. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven, positief of negatief. Helder geformuleerd en neutraal, zonder beschuldigingen. ‘Feed back’ betekent letterlijk ‘voed terug’. Een must om met minder inspanningen meer te bereiken, m.a.w. slimmer te werken. Doe het zowel formeel als spontaan: structurele meetings afgewisseld met impulsieve infomomenten. Hou het pittig en levendig! Tip: een extern klankbord kan hierbij helpen.

 5.   Transparantie en vertrouwen

Hoe transparant is de samenwerking marketing en sales in jouw onderneming? Wie een open communicatie voert, schept ruimte voor vertrouwen. Dat vertrouwen is één van de voorwaarden om in een nieuwe economie succesvol te zijn. Teamleden van zowel marketing als sales kunnen met een flinke dosis zelfleiderschap schitterende resultaten neerzetten, maar daarvoor is veiligheid om te mogen falen een absolute must.

 6.   Flexibiliteit

Het loopt niet altijd zoals gepland, maar met een flinke dosis flexibiliteit raak je er samen wel uit. Streef je naar een betere samenwerking tussen marketing en sales, zorg er dan voor dat je elkaars discipline heel goed kent. Elkaar heel goed begrijpt, en dezelfde taal spreekt. Op die manier is het makkelijker om je aan te passen, misschien kom je zo op onverwachte opportuniteiten! Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Laat je begeleiden door een ervaringsdeskundige die een frisse kijk heeft op jouw teams, en een accurate communicatie faciliteert.

Sales en marketing flexibel

Sales en marketing hebben elkaar ècht nodig

7.   Samen aan start èn finish

Een sterk draagvlak krijg je pas als je samen doelgericht een uitdaging aangaat, in goede en kwade dagen. Dat betekent concreet elkaars supporter zijn en er ook in mindere momenten voor elkaar zijn, respectvol en aanmoedigend. Duidelijke afspraken maken, en verantwoordelijkheden nemen. Zo’n actieve en positieve participatie èn het geloof in elkaar resulteren in empowerment, daardoor krijg je een perfecte samenwerking  marketing en sales!

Herkenbaar? Pijnlijk?

Is jouw onderneming nog niet klaar? Geen nood, anderen maken dit ook mee – in Nederland geldt dat voor 75% van de bedrijven, voor België zijn geen cijfers voorhanden. Het komt er nu wel op aan met de juiste aanpak je onderneming futureproof te krijgen. Maak vandaag nog werk van de betere samenwerking tussen marketing en sales, het loont vast en zeker! Kies voor een doelgericht traject dat je duurzame resultaten oplevert ten gunste van de klant, en laat je hiervoor begeleiden door een externe partner die business en coaching combineert. Geen inwerktijd, maar onmiddellijke actie. In een programma waarbij eerst leidinggevenden worden gealigneerd, daarna de teams. Ga je hierbij voor een warm-menselijke aanpak,  dan ga je meteen naar de kern. Op maat, to the point, verbindend, motiverend. Om maar een paar voordelen te noemen. Die wil jij toch ook?